Ultima oră

ÎPS Teodosie, din nou la Consiliul Discriminării pentru afirmațiile care au șocat România

Arhiepiscopul Teodosie a ajuns din nou în atenția Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) de această dată prin trei dosare deschise în urma afirmațiilor sale controversate făcute în acest an.

În februarie 2024, ÎPS Teodosie a afirmat că bărbații fără barbă sunt „ciuntiți”, iar în iunie, la Radio Dobrogea, a declarat că femeile ar trebui să tolereze abuzurile partenerilor „să-și poarte crucea” și să nu se despartă de aceștia.

Și în trecut CNCD a fost sesizat pentru afirmații similare, dar a preferat să nu intervină invocând autonomia cultelor. Doar că Înalta Curte de Casație și Justiție a decis că afirmațiile sale trebuie analizate de CNCD (Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării), dând o hotărâre definitivă în acest sens.

De-a lungul timpului, arhiepiscopul Tomisului, ÎPS Teodosie a făcut tot felul de afirmații controversate pe diverse teme.

Bărbații fără barbă sunt „ciuntiți”, iar femeile abuzate „trebuie să-și ducă crucea”

În luna februarie, într-o emisiune la Radio Dobrogea, la întrebarea de ce poartă barbă slujitorii Bisericii Ortodoxe a menționat: „Așa este firesc. Barba este lăsată pentru bărbați. Sunt și excepții, oameni spâni cărora nu le crește barba și sunt triști unii dintre ei care ar vrea să aibă. Bărbatul trebuie să aibă barbă. Bărbații fără barbă sunt ciuntiți. Orice bărbat ar trebui să poarte barbă, cu atât mai mult slujitorii Bisericii Ortodoxe. Au purtat și apostolii și toți părinții Bisericii noastre. Barba este un element natural, care ține de bărbăție și cu atât mai mult slujitorii trebuie să poarte această podoabă lăsată de Dumnezeu”.

Anterior acesta afirmase și că bărbatul care se căsătorește cu o femeie divorțată comite adulter.

Iar în luna iunie 2024, a mai spus despre femei și „trebuie să-și ducă crucea”, indiferent de ce se întâmplă într-o căsnicie. Afirmația a fost făcut în urma tot a unei întrebări primită de la o enoriașă în cadrul postului de radio la care răspunde cu regularitate: „După mulți ani de căsătorie s-a întărit convingerea că cel de lângă mine nu are empatie, aș putea spune că am fost abuzată psihologic. Din cauza lipsei de empatie, în momentele de bucurie, el mi-a adus supărare imediată, iar în momentele în care aveam nevoie de sprijinul lui moral, nu m-a susținut. Există vindecare? Care este soluția?”.

ÎPS Teodosie a răspuns: „Poate exista și vindecare, dar dumneata, care ai primit taina cununiei, trebuie să-ți duci crucea, să te rogi să suplinească Dumnezeu această lipsă de empatie, pentru că ai un legământ. Soluția este să nu vă despărțiți, vindecarea o dă Dumnezeu”.

Reclamat la CNCD

Afirmația vine în contextul în care fenomenul violenței domestice este în creștere, doar în prima jumătate a acestui an înregistrându-se peste 4.000 de astfel de fapte. Mai mult se cunoaște influența pe care preoții o au asupra enoriașilor și puterea de persuasiune a mesajelor răspândite de către aceștia, fapt remarcat și de specialiști.

Psihologul Keren Rosner, făcând referire la declarațiile unui alt preot despre victimele violului, menționa în acest sens: „Vă dați seama ce greutate și ce putere au cuvintele unui preot pentru un enoriaș? Multă lume confundă morala creștină cu predicile și cu părerile individuale ale unor preoți”.

În 2022, 42 femei și patru copii au murit în urma violențelor familie, iar aproape 40.000 femei și 9.000 copii au fost victimele ale agresiunilor.

La câteva zile de la sfaturile controversate ale arhiepiscopului Tomisului, deputata Diana Buzoianu anunța că l-a reclamat la CNCD: „În loc de concluzie: abuzul nu e niciodată o «cruce ce trebuie dusă». Nu. abuzatorii nu trebuie scuzați pentru că se întâmplă să fie căsătoriți și cumva asta îi dezleagă de a mai fi oameni decenți. Abuzul nu trebuie tolerat în numele a nicio scuză. Abuzul trebuie oprit și sancționat”.

Declarațiile halucinante ale ÎPS Teodosie, de-a lungul vremurilor

De altfel, declarațiile ÎPS Teodosie referitoare la femei au șocat de-a lungul timpului. În Ajunul Bobotezei, la sfințirea apelor, când s-a suit pe cisternă, ÎPS Teodosie a menționat și că aghiasma mare nu poate fi băută de femeile aflate în perioada „neputinței”. Făcea referire la ciclul menstrual, perioadă în care, în concepția sa, femeia nu ar avea voie să se atingă de aghiasmă, anafură, să meargă la altar, să sărute icoanele, ci doar poate să meargă la biserică, rugăciunea nefiind interzisă.

Și în 2021 a afirmat că nu reprezintă o discriminare lipsa femeia din aparatul administrativ al Bisericii: „Nu este discriminare, este vorba de statutul bărbatului și al femeii. Sigur că nicio femeie nu poate fi preot și atunci e discriminare? De ce? Pentru că aceasta este condiția ei. Ea nu poate fi perpetuu într-o rugăciune, pentru că are condiția slăbiciunilor sale”.

Tot Teodosie a spus că persoanele care trăiesc în concubinaj sau fumează nu ar trebui să fie împărtășite și că preotul care trece peste aceste păcate este iresponsabil și ar trebui oprit de la slujbă, dar și că „boala este urmare a păcatului”.

Chiar și în urmă cu două săptămâni, a afirmat la același radio că femeile căsătorite nu ar trebui să umble cu „capul descoperit”.

Asta ca să amintim doar o mică parte dintre declarațiile sale halucinante pe care le-a făcut de-a lungul timpului.

„Viziunea ruptă de realitate” și „fanatismul misogin”

Printre cei care au criticat afirmația arhiepiscopului s-a numărat și fostul judecător Cristi Dănileț: „ÎPS Teodosie vrea ca femeile căsătorite să poarte batic pe cap, că altfel e păcat. Eu zic să ne ferească cerul și rațiunea să ajungem ca alte state, unde femeile au fost deja coborâte la stadiul de obiecte deținute de bărbații lor de acasă!”.

Și Vasile Bănescu, fostul purtătorul al Patriarhiei Române (care a renunțat la funcția de coordonator al Biroului de presă al Patriarhiei Române la începutul lunii iulie 2024 – n.red.) remarca: „A predica îmbrobodirea femeilor în secolul XXI, dar nu contra insolației, ci a «ispitirii» fragilului bărbat care ajunge doar el în pușcărie pentru viol, act abominabil care, după părerea unui teolog universitar, nu ar fi chiar dezagreabil femeilor, traduce o viziune ruptă de realitate, în care femeia e percepută ca o ființă situată invariabil pe locul doi și căreia i se poate impune orice năzbâtie debitată de fanatismul misogin”.

   

Citește și:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *