Ultima oră

Anunț important pentru cei care obțin venituri din chirii!


Conform legislației în vigoare, toți contribuabilii care obțin venituri din închirierea bunurilor personale au obligația să înregistreze contractele de închiriere în termen de cel mult 30 de zile de la semnare sau modificarea acestora. Până acum însă nu era clarificată situația în care un imobil este deținut de mai mulți proprietari. Recent, un ordin ANAF a remediat această situație, astfel că cei vizați trebuie să se conformeze noilor reglementări, conform bugetul.ro.
ANAF a emis recent un ordin prin care clarifică ce obligații există în cazul imobilelor scoase la închiriere dar care sunt deținute de mai mulți proprietari. Astfel, obligația declarării contractului de închiriere nu va mai putea fi interpretată diferit, nici în cazul unui singur proprietar, nici în cazul coproprietății, atunci când un bun este deținut în comun. În acest caz, obligația înregistrării contractului revine proprietarului, uzufructuarului sau altei persoane desemnate prin contractul de închiriere.
Ordinul ANAF care-i vizează pe cei ce obțin venituri din închirierea de imobile
Publicat în Monitorul Oficial nr. 109, pe data de 6 februarie 2025, Ordinul Președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) nr. 161/2025 vine să reitereze prevederile existente și aduce noi reguli privind înregistrarea contractelor de închiriere în România.
Conform noilor reglementări, contribuabilii care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor personale sunt obligați să înregistreze contractul de închiriere la organul fiscal competent în cel mult 30 de zile de la semnare sau de la modificarea acestuia.
Totodată, în cazul bunurilor deținute în comun, devine obligatorie desemnarea responsabilului pentru înregistrarea contractului de închiriere. Mai exact, dacă bunul închiriat este deținut în comun, prin contractul de închiriere sau prin actul de modificare a acestuia, trebuie desemnat proprietarul, uzufructuarul sau alt deținător legal care va îndeplini obligația înregistrării contractului la ANAF.
Pentru contractele de închiriere aflate în derulare la 1 ianuarie 2025 și pentru modificările înregistrate anterior acestei date, noile obligații privind desemnarea persoanei responsabile pentru înregistrarea contractului nu se aplică retroactiv.
Ce obligații au proprietarii
Pentru a se conforma noilor reguli și a evita eventualele sancțiuni, proprietarii au următoarele obligații:
Să verifice contractul de închiriere și să se sigure că documentul este redactat conform legislației în vigoare;
Să înregistreze contractul la ANAF, primul pas fiind cel de a depune cererea de înregistrare (formularul C168) în 30 de zile de la semnare, împreună cu o copie a contractului;
Să respecte obligațiile fiscale, respectiv să declare veniturile obținute și să achite impozitele aferente;
Să actualizeze informațiile în cazul unor modificări. Cu alte cuvinte, orice schimbare privind termenii contractului trebuie raportată la ANAF în același termen, 30 de zile de la convenirea lor.

   

Citește și:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *