Mașini Tesla implicate în accidente ușoare care, altminteri, ar putea să fie reparate fără prea multe bătăi de cap sunt declarate ca fiind daună totală de către tot mai multe firme de asigurări deoarece costurile reparațiilor este prohibitiv, chiar și în cazul operațiunilor minore. Astfel, sute de Tesla ușor avariate ajung la fier vechi, scrie Reuters.
În teorie, mașinile electrice ar trebui să fie mai ușor de servisat decât un model similar cu motor cu combustie internă deoarece EV-urile au mai puține componente. Electricele nu au, de pildă, transmisii sau alte elemente esențiale în construcția unei mașini cu explozie. În realitate, însă, mulți asiguratori nici nu vor să repare Tesla din cauza costurilor asociate care sunt destul de ridicate.
Reuters a analizat mai multe licitații organizate de diverse puncte de casare unde ajung mașini declarate daună totală și a observat că există un număr mare de EV-uri cu avarii ușoare și kilometraj redus. Marea majoritate a celor 120 de Tesla Model Y accidentate care au fost puse spre vânzare pe mai multe platforme de profil din Statele Unite au mai puțin de 20.000 de kilometri la bord. Un astfel de model costă între 47.000 euro și 60.000 euro în România, dar exemplare ce au fost bușite sunt deja vândute pentru piese căci o reparație vine cu un cost care rivalizează prețul de achiziție.
De exemplu, o Tesla Model Y Long Range din 2022 care a fost implicată într-un acroșaj frontal a fost declarată daună totală după ce asiguratorul a estimat că reparația ar putea costa până la 50.000 de dolari sau 45.700 euro. Reuters n-a putut determina cum au fost avariate toate mașinile Tesla strânse de companiile de casare, dar asiguratori cunoscuți precum State Farm, Geico sau Progressive refuză să le repare deoarece consideră că nu merită.
Nerdwallet a scris că, în 2022, prețul asigurării pentru o Tesla Model 3 era cu 30% peste media națională, dar că majoritatea șoferilor aleg să-și asigure mașinile. În SUA, costă cam 2.000 de dolari o asigurare pe 12 luni pentru un Model Y, în timp ce pentru Model X o poliță obișnuită ajunge și la 3.000 de dolari. În aceste condiții, Tesla a început să ofere propriile polițe de asigurare pentru mașinile pe care le vinde, dar această practică a demarat peste Ocean abia la finele lui 2019.
Problema este și la service-urile autorizate Tesla care te pun să scoți sume exorbitante din buzunar pentru operațiuni aparent banale. De pildă, un dealer Tesla a estimat că rectificarea unei scurgeri de lichid de răcire la baterii va costa 16.000 de dolari, în timp ce un mecanic privat a remediat problema contra sumei modice de 700 de dolari. Asiguratorii se îndreaptă, în mod normal, către dealeri autorizați atunci când caută oferte pentru repararea unui vehicul asigurat care a fost implicat într-un eveniment rutier.
Elon Musk a spus că polițele de asigurare pe care le oferă Tesla sunt o cale prin care constructorul arată că-și dorește să reducă costul de reparație asociat modelelor sale vândute în lumea întreagă. „În trecut, noi nu cunoșteam cu adevărat toate secretele acestui proces, deoarece firmele de asigurare acopereau reparația și ofereau propriile lor estimări pentru reparații și, de multe ori, aceste estimări erau exagerate”, a spus Musk citat de Teslarati. În plus, CEO-ul a menționat că „schimbări mici” în design-ul unor componente precum bara față poate reduce semnificativ costul reparațiilor.
sursa: https://www.wall-street.ro/