”Facem deja un pas important şi în problema reducerii gramajului, dar a păstrării preţului, acest tip de scumpire mascată, de înşelare a clienţilor. Preşedintele ANPC a pus în transparenţă decizională ordinul care impune procesatorilor să semnaleze clar orice micşorare a gramajului produselor, cu toate detaliile necesare”, a spus premierul în şedinţa de Guvern.
”Protejăm mai ales puterea de cumpărare a celor cu venituri mici şi medii, cei mai afectaţi de aceste practici înşelătoare”, a menţionat Marcel Ciolacu.
Şeful Executivului a subliniat că un alt tip de intervenţie la fel de necesară este a Consiliului Concurenţei şi va exista un control asupra pieţei detergenţilor unde există creşteri de preţuri total nejustificate. ”Vrem să întregim astfel cadrul măsurilor de stopare a scumpirilor demarat prin mecanismele de plafonare a preţurilor”, a mai spus Ciolacu.
Detergenţii și-au dublat prețul în ultimii 3 ani la raft
Preţul detergenţilor s-a dublat în ultimii trei ani. Practic, cu aceeaşi sumă din 2021 mai spălăm acum doar jumătate din haine. Ne confirmă şi datele statistice, care arată că detergenţii sunt în topul scumpirilor. La unele hypermarketuri, preţul acestui produs a crescut atât de mult, încât pachetele au fost securizate în cutii antifurt.
Analiştii susţin că retailerii au crescut prețurile la alte produse pentru a compensa limitarea adaosului comercial la alimentele de bază. „Economia este un organism viu, care se adaptează contextului. Atunci când Guvernul stabileşte plafoane de preţ la anumite produse, ori acel produs nu se va mai găsi sau transferă costul respectiv, îl mută pe alte produse, pe alte servicii”, explică Adrian Asoltanie, consultant financiar.
Pentru că nu-şi mai permit să se apropie de raftul cu detergenţi din magazin, mulţi au căutat alternative mai ieftine, autohtone. Un litru de detergent românesc costă între 18 şi 25 de lei, cu aproape 20 de lei mai puţin decât un litru de detergent de la un brand consacrat. Alti români fac cumpărături din depozite angro sau în pieţe. Rafturile sunt pline de produse fabricate în Turcia şi Ucraina, mai ieftine cu aproximativ 10% decât cele din hypermarket, dar nimeni nu garantează calitatea lor.
Datele arată că anul trecut piaţa detergentilor s-a apropiat de 2 miliarde de lei în România, cu 33% mai mult decât în ultimii trei ani.