CSALB este o entitate independența, apolitică, non profit, de interes public, înființată prin Ordonanță Guvernului nr. 38/2015, al cărei scop este de a administra infrastructura necesară soluționării alternative a litigiilor (SAL) dintre consumatori și instituțiile financiar-bancare în mod echilibrat, rezonabil, rapid și în afară instanței, prin colaborare cu experți în domeniul financiar-bancar (conciliatori) care, în funcție de procedura aleasă de părți, pot propune sau impune o soluție de rezolvare a litigiului.
Concret, o persoană poate apela direct la instituția bancară pentru soluționarea cererii sale.
Dacă plângerea unei persoane nu a fost la soluționată direct, consumatorul se poate adresa CSALB. Conciliatorii analizează situația pe baza documentelor puse la dispoziție de consumatori și comercianți și propun/impun o soluție pentru soluționarea litigiului. Soluțiile pot fi diferite de o sentința obținută în instanțele de judecată care aplică strict dispozițiile legii, pentru că, în cazul SAL, conciliatorii pot ține seama de uzanțele comerciale și de principiile generale ale dreptului și, de asemenea, pot soluționa litigiul în echitate.
Băncile sunt obligate pentru toate tipurile de credite să demonstreze că au încercat restructurarea datoriilor care înregistrează întârzieri la plată mai mari de 90 de zile.
Datorii șterse total
Ziarul de Iași a publicat cazul unui ieșean care a reușit să scape după ce și-a pierdut locul de muncă din cauza unei probleme medicale și a ajuns să trăiască dintr-o pensie de boală mică.
Bărbatul a solicitat, prin CSALB, băncii la care avea două credite contractate în 2021 să-i șteargă datoriile rămase. Banca a ținut cont de dificultățile financiare ale solicitantului și i-a șters integral datoriile, potrivit informațiilor transmise de CSALB sursei citate.
O femeie, tot din Iași, a obținut același lucru, în urma negocierii cu banca, prin intermediul aceluiași Centru de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar. Femeia a solicitat lichidarea creditului soțului și încetarea notificărilor privind acest credit. După o negociere cu Centrul, banca s-a angajat să oprească toate notificările și să înceteze procedurile de recuperare a datoriilor restante
Sunt doar două exemple dintre cazurile finalizate în acest an prin CSALB. Centrul a primit a primit 18 cereri de la consumatori din Iași, însă doar opt dintre ele au fost acceptate de bănci pentru negociere, iar dintre cele acceptate, șapte s-au finalizat cu o soluție acceptată de ambele părți, iar una este în curs de negociere.
CSALB arată care sunt procedurile de care pot beneficia solicitanții.
„Avem două proceduri: 1) Propunerea unei soluții: procedura se finalizează după ce părțile au acceptat soluția propusă de conciliator prin Nota de Soluționare. Termenul în care părțile pot accepta/refuza soluția este de 15 zile de la comunicare. Părțile se pot retrage oricând din procedură. 2) impunerea unei soluții: procedura se finalizează prin pronunțarea unei soluții care este obligatorie pentru ambele părți. Procedura este similară celei din instanțele de judecată, însă termenele sunt mai scurte, de maximum 90 de zile, și se pot fixa de comun acord. Părțile nu se pot retrage din procedură”.
Conciliatorii/arbitrii desemnați să soluționeze litigiile propun sau impun o soluție, în funcție de procedura aleasă, în urma analizei documentelor și a discuțiilor cu părțile.
Aceste proceduri sunt facultative, voluntare, separate de procedurile din instanțele de judecată și gratuite pentru consumator.
Pentru ca banca/IFN-ul să poată analiza o cerere, solicitantul trebuie să completeze fiecare rubrică din cerere, să prezinte într-o manieră concisă situația de fapt, să precizeze în mod expres care este solicitarea, iar în acest sens să atașeze cererii documentele justificative (ex: foto-copii ale actelor care demonstrează diminuarea veniturilor, creșterea cheltuielilor, dovezi ale erorilor/problemelor reclamate, documente medicale etc).
„De asemenea, vă rugăm să ne transmiteți date de contact (e-mail/telefon) valide și să vă asigurați că puteți fi contactați pe acestea. Prin verificarea adresei de e-mail vă asigurați de faptul că veți observa la timp informațiile nou-venite de la bancă și/sau conciliator. Tot prin e-mail vă dați acordul cu privire la conciliator și soluția propusă de acesta, iar în unele cazuri trebuie să răspundeți prin transmiterea unor documente suplimentare. În cazul în care nu răspundeți, cererea poate fi clasată și dosarul poate fi închis cu mențiunea: consumator retras”, se arată pe pagina CSALB.
Centrul precizează că cererile privind radierea/ștergerea din Biroul de Credit nu pot face obiectul unei negocieri în cadrul CSALB. În aceste situații, persoanele sunt sfătuite să se adreseze direct băncilor/IFN-urilor pentru această solicitare.