FACIAS a cerut explicații privind criteriile care au stat la baza acordării acestei măriri, iar AFER a recunoscut că nu a existat niciun criteriu de performanță pentru creșterea uriașă.
De altfel, potrivit FACIAS, în cadrul AFER există și numeroase suspiciuni de nepotism și favoritism, cu angajați promovați în baza criteriilor de rudenie.
„În contextul în care Guvernul a adoptat măsuri de austeritate prin așa-numita „ordonanță trenuleț”, AFER a bugetat pentru anul 2025 un salariu anual de 420.000 de lei, circa 7.000 de euro lunar, pentru directorul general Constantin Andronache. FACIAS a consultat cea mai recentă declarație de avere a acestuia, în care figurează un salariu anual anterior de aproximativ 178.000 de lei, circa 3.000 de euro lunar. Astfel, FACIAS constată că în anul austerității bugetare șeful AFER va beneficia de o remunerație mai mult decât dublă față de anul trecut.
Totodată, AFER a alocat pentru anul 2025 un buget de 600.000 de lei pentru indemnizațiile celor cinci membri ai Consiliului de conducere și încă 400.000 de lei pentru indemnizații de delegare. În total, această sumă ajunge la un milion de lei doar pentru salariile conducerii AFER. În paralel, câștigul mediu brut lunar al celor 300 de salariați ai instituției este de 14.585 de lei pe angajat, cu mult peste media salarială obișnuită din sectorul public.
FACIAS atrage atenția că bugetele mari pentru salariile angajaților din cadrul AFER sunt aprobate fără a exista indicatori reali de performanță, situație recunoscută explicit chiar de către instituție în răspunsul oficial semnat de directorul general Constantin Andronache: „Nu există indicatori de performanță, sistemul de stabilire a salariilor de bază fiind cel prevăzut în art.9 din Legea nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.”
În plus, FACIAS atrage atenția că în cadrul AFER continuă fenomenul angajărilor și promovărilor pe baza relațiilor de rudenie. De exemplu, funcția importantă de director al Direcției Economice este ocupată de o persoană care are o rudă apropiată angajată în aceeași instituție. Astfel de situații au fost semnalate public încă din anul 2020, presa dezvăluind în repetate rânduri cazuri concrete de angajări și promovări bazate pe legături familiale sau afinități personale, fără ca autoritățile competente să fi luat măsuri concrete pentru stoparea fenomenului.
FACIAS solicită intervenția instituțiilor abilitate, inclusiv a Curții de Conturi și a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, pentru anchetarea a modului în care AFER gestionează fondurile publice”, notează FACIAS.