Cafeaua a început să dispară de pe rafturi în Olanda, în urma creșterii spectaculoase a prețurilor la acest produs.
Retailerii locali Albert Heijn și Jumbo anunță că au încetat să mai ofere anumite produse de la gigantul cafelei JDE Peet’s, care comercializează unele dintre cele mai populare mărci europene, între care Jacobs, Douwe Egberts şi L’OR.
Decizia vine în timp ce companiile de retail renegociază acordurile de aprovizionare. Informații similare și au apărut și în Germania, unde fenomenul se manifestă în lanțurile de magazine Edeka şi Aldi Nord, transmite Agerpres, care citează Bloomberg.
Fenomenul ilustrează modul în care explozia prețurilor la cafea se transmite de-a lungul lanțului de aprovizionare.
Cafeaua boabe arabica și robusta și-au dublat prețurile în ultimul an, după ce condițiile meteo nefavorabile au afectat plantațiile din Brazilia și Vietnam.
Criza producătorilor a pus presiune asupra firmelor care se ocupă cu prăjirea cafelei și ajunge să îi afecteze pe consumatori.
Companii precum J.M. Smucker Co. au majorat prețurile, grupul elvețian Nestle SA a micșorat dimensiunea pachetelor iar lanțul de cafenele Pret A Manger a anulat abonamentul care oferea deținătorilor băuturi gratuite.
Distribuitorii nu vor să accepte prețuri mai mari din partea comercianților de cafea prăjită
În prezent, distribuitorii au început să respingă solicitările de creșteri de preț din partea firmelor care se ocupă cu prăjirea cafelei.
Drept consecință, anumite produse din cafea au început să dispară din magazine.
„Firmele care se ocupă cu prăjirea cafelei încearcă să crească prețurile tarifate către supermarketuri, iar supermarketurile spun ‘Nu'”, explică Cyrille Filott, analist la banca Rabobank.
Boabele de cafea reprezintă aproximativ 70% din costurile firmelor care se ocupă cu prăjirea cafelei.
„Furnizorii de mărci cu calitate ridicată vor să își crească profitabilitatea pe seama consumatorilor. Dacă prețurile oferite nu pot fi susținute de majorările obișnuite de costuri, negocierile durează mai mult”, spune co-fondatorul lanțului Picnic, Michiel Muller.
Cafeaua Jacobs începe să dispară din Germania
În presa din Germania au apărut la începutul acestui an informații că unele produse, precum cafeaua Jacobs, nu mai apar pe rafturile magazinelor Aldi Nord și că unele sortimente de cafea lipsesc din anumite magazine Edeka.
Grupul JDE Peet’s, care deține marca Jacobs, a informat că discuțiile cu unii retaileri din Țările de Jos și Germania „durează mai mult decât se preconiza”.
JDE susține că a finalizat deja negocierile pentru aproximativ 80% din vânzările sale.
„Majoritatea retailerilor înțeleg că atunci când vine vorba de cafeaua, costurile sunt transferate asupra prețurilor. Realitatea este că majorări semnificative de prețuri sunt inevitabile”, a declarat săptămâna trecută directorul general al acestei companii, Rafael Oliveira.
Firma italiană Illycaffe SpA avertiza la începutul lunii februarie că este posibil ca prețurile cu amănuntul să avanseze cu până la 25% în următoarele luni.