ActualitateUltima oră

Guvernul vrea să impoziteze vehiculele istorice ca mijloace de transport! Patrimoniul tehnic național mobil al României în pericol!

Asociația națională a proprietarilor și restauratorilor de vehicule istorice cere Guvernului să mențină actualul regim legal de scutire a vehiculelor istorice de la plata impozitului pe mijloacele de transport și consideră că această măsură de impozitare, așa cum prevede un proiect de act normativ, apărut recent, nu numai că nu va îmbunătăți veniturile colectate la bugetul României, dar va avea efecte devastatoare pentru patrimoniul tehnic national, întrucât vor fi retrase din circulație câteva mii de vehicule istorice, din cauză că proprietarii acestora nu vor avea puterea financiară de a achita un impozit egal cu cel al unor automobile noi de lux.

Un proiect de Ordonanță de guvern apărut în presă la finalul lunii iulie și care ar urma să fie pus in aplicare pentru modificarea Codului fiscal în următoarele zile prevede eliminarea scutirii de la plata impozitului pe mijloacele de transport a patrimoniului tehnic și cultural al României – vehiculele istorice. Cel mai mare muzeu pe roți al României va fi tras pe dreapta! Patrimoniul de vehicule istorice al României numără în prezent cca. 10.900 de autovehicule înmatriculate care au fost atestate ca vehicule istorice de către Retromobil Club România – asociația națională a proprietarilor și restauratorilor de vehicule istorice și autoritatea națională F.I.V.A. cu atribuții legale în eliberarea atestatului de vehicul istoric. Retromobil Club România reunește 4.200 de membri colecționari de vehicule istorice. În condițiile în care nici un muzeu de stat din România sau altă instituție publică nu deține vreun vehicul istoric în stare de funcționare, Retromobil Club România și-a asumat misiunea de a crea cel mai mare muzeu pe roți funcțional din România, pe care il menține în funcțiune, prin mijloace financiare proprii- cele ale colecționarilor proprietari de vehicule istorice- reușind astfel să prezinte în mod gratuit publicului din România de un sfert de secol an de an mii de de vehicule istorice într-un efort continuu de educare pentru păstrarea unui patrimoniu tehnic național. Retromobil Club România și-a asumat misiunea de a păstra vie istoria industriei românești de autovehicule care a produs de-a lungul anilor zeci de modele de automobile, camioane, autospeciale, tractoare, autobuze, motorete, motociclete, întelegând prea bine faptul că păstrarea și prezentarea acestora la evenimentele sale face parte dintr-un demers absolut necesar pentru educarea tinerelor generații în vederea cunoașterii unor realizări din trecutul țării lor cu care să se poată mândri, practic o istorie scrisă de bunicii și părinții noștri. Retromobil Club România consideră că măsură de impozitare a vehiculelor istorice ca mijloace de transport, nu numai că nu va îmbunătăți veniturile colectate la bugetul României, dar va avea efecte devastatoare pentru patrimoniul tehnic național întrucât vom asista la retragerea imediată din circulație a câtorva mii de vehicule istorice, unele cu o vechime de aproape 100 de ani, deoarece proprietarii acestora nu vor avea puterea financiară de a achita un impozit egal cu cel al unor automobile noi de lux. Exemplificăm aplicarea prevederilor din OG prin câteva niveluri ale impozitelor pentru autovehicule (rare) românești sau centenare aflate în colecția membrilor clubului: – ARO 243D – 6.051 lei, – Autobuz Roman RD 111, 1641.51 lei, – Autocamion DAC 444 T, 1071.84 lei, – Cadillac V12 (1937) – 10.350 lei, – Ford A (1929) – 6.051 lei, – Packard Super 8 (1948) – 9.315 lei, – Plymouth P2 (1936) – 6.051 lei. Retromobil Club România cere guvernului României menținerea scutirii de la plata impozitului pe mijloacele de transport pentru vehiculele istorice, aplicabilă în legislația aflată în vigoare, deoarece consideră că aceasta este singura variantă în masură să poată să compenseze parțial cheltuielile considerabile ocazionate de conservarea, restaurarea și prezentarea publică gratuită a vehiculelor istorice, fiind o măsură firească de protecție din partea instituțiilor statului menită să sprijine eforturile considerabile depuse pentru cultivarea pasiunii de colecționare si restaurare a vehiculelor istorice. „Activitățile asociației noastre asigură păstrarea istoriei auto oferind publicului larg un muzeu în mișcare. Valoarea socială și culturală a vehiculelor istorice constă tocmai în această incredibilă caracteristică de a fi prezente pe drumurile publice într-o stare de funcționare impecabilă. Dacă modificările fiscale s-ar aproba în forma actuală efectul ar fi devastator, așadar cerem Guvernului să adopte o linie consacrată în practica Uniunii Europene menținând actualul regim legal de scutire a vehiculelor istorice de la plata impozitului pe mijloacele de transport”, declară Gabriela Măgureanu, Președinte al Retromobil Club România și Vicepreședinte F.I.V.A. „Pasiunea și eforturile românilor față de vehiculele istorice sunt în fapt, un bun ambasador al României peste hotare, dovadă fiind numeroasele evenimente internaționale care sunt organizate în țară sau în parteneriat cu ambasadele statelor membre din U.E. dar și faptul că România ocupă în prezent un loc în conducerea Federației Internaționale de Vehicule Antice (F.I.V.A). În timp ce statul finanțează uneori pseudo- activități culturale, Retromobil Club România nu a primit niciodată în cei 25 de ani de activitate nici măcar 1 leu de la stat organizând evenimente precum „Concursul de Eleganță Sinaia” care an de an sunt reflectate de presa națională și internatională” declară Bogdan Coconoiu, Vicepreședinte al Retromobil Club România.

 

Gonciulea: Nu există argumente pentru o astfel de măsură de impozitare

Reprezentantul în Gorj al Retromobil Club Romania, Adrian Gonciulea, a încercat să calculeze ce venituri ar încasa statul român, după impozitarea vehiculelor istorice ca și mijloace de transport, iar concluzia la care a ajuns este aceea că nu există argumente pentru o astfel de măsură de impozitare.

”Am citit cu surprindere intenția guvernului și am încercat să fac niște calcule pe datele la care am acces pentru a vedea în ce măsură aceste dispoziții legale ar putea genera beneficii la bugetul de stat. Cu titlu de exemplu, parcul auto național înregistrează peste 10 milioane de vehicule în timp ce numărul de vehicule istorice este de 10.900. Practic asta înseamnă aproximativ 0,1%. Ce influență are 0,1% asupra restului de 99%? Nu trebuie să înțelegi prea multă matematică să spui, fără să greșești, că nu există vreun argument pentru aceste modificări legislative. Apoi, tot cu titlu de exemplu, numărul de autovehicule de pe străzile din Gorj este de peste 160.000 în timp ce pasionații de autovehicule istorice dețin numai 40 de astfel de vehicule, ceea ce reprezintă 0,02%. Mai mult, majoritatea celor din Gorj au capacitatea cilindrică sub 2000 cmc. Așadar, nu există argumente pentru o astfel de măsură de impozitare ca mijloace de transport. În plus, abordarea este greșită inclusiv din perspectiva asimilării lor cu majoritatea vehiculelor întrucât aceste nu sunt folosite ca mijloace de transport, întrucât presupun costuri ridicate de întreținere și de menținere în parcul auto se vehicule istorice. Majoritatea, dacă nu toate, sunt folosite la parade auto, la diverse evenimente organizate periodic sau anual, sunt expuse cu ocazia unor show – uri și altele asemenea. Ca atare, abordarea este greșită și de natură să descurajeze atât deținătorii actuali, cât și pe cei care și-ar dori să dețină astfel de vehicule. În concluzie, 0,1% sau 0,02% nu au cum să influențeze bugetul de stat, iar abordarea aceasta va avea consecințe negative. Ca reprezentant al Retromobil Club România filiala Gorj pot să vă împărtășesc bucuria tinerelor generații față de patrimoniul auto istoric, din contextul actual, receptată cu ocazia evenimentelor organizate în ultimii ani în Tg-Jiu. Sunt alături de conducerea Retromobil în acest demers de conștientizare și de sensibilizare a Guvernului în ceea ce privește consecințele negative ale unei astfel de măsuri solicitând, totodată, menținerea scutirii de la plata impozitării”, a afirmat Adrian Gonciulea.

   

Citește și:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *