Ultima oră

Mașină stricată din cauza drumului? Obține despăgubiri chiar de la cei obligați să-l administreze

Drumurile cu probleme și lipsa semnalizării adecvate caracterizează multe din șoselele României, conducând adesea la accidente rutiere costisitoare și periculoase pentru toți participanții la trafic. Mulți șoferi nu știu că, în astfel de situații, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) poate fi trasă la răspundere.

 

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A. (în continuare CNAIR S.A.), este o persoană juridică română, de interes strategic naţional cât timp statul este acţionar majoritar, care se organizează şi funcţionează sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, pe bază de gestiune economică şi autonomie financiară.

CNAIR S.A. a fost înființată și reglementată prin O.U.G. nr. 84/2003, și are ca obiect principal de activitate, între altele, întreţinerea, repararea, administrarea şi exploatarea autostrăzilor, drumurilor expres, drumurilor naţionale, variantelor ocolitoare, precum şi a altor elemente de infrastructură rutieră definite conform legii, în scopul desfăşurării traficului rutier în condiţii de siguranţă a circulaţiei.

Prin urmare, se impune întrebarea în ce condiții poate fi angajată răspunderea (civilă delictuală) CNAIR S.A. în cazul în care aceasta nu-și îndeplinește obligațiile stabilite în sarcina sa, producându-se astfel un accident rutier.

Răspunderea civilă delictuală
Prevederile art. 1357 Cod civil instituie regula potrivit căreia cel care cauzează altuia un prejudiciu printr-o faptă ilicită, săvârşită cu vinovăţie, este obligat să îl repare. Autorul prejudiciului răspunde pentru cea mai uşoară culpă.

Pentru angajarea răspunderii civile delictuale pentru fapta proprie este necesară, astfel, întrunirea cumulativă a patru cerinţe esenţiale prevăzute de art. 1.357 și urm. Cod civ.: existenţa faptei ilicite, existenţa unui prejudiciu cert şi care să nu fi fost reparat în prealabil, un raport de cauzalitate între fapta ilicită şi prejudiciul suferit şi vinovăţia autorului faptei ilicite şi prejudiciabile.

Prin urmare, în măsura în care sunt îndeplinite toate aceste condiții, nimic nu împiedică pe CNAIR S.A. să răspunde pentru prejudiciile cauzate unei persoane cu ocazie producerii unui eveniment rutier.

În ceea ce privește prima condiție, respectiv fapta ilicită, aceasta constă în acţiunea ori inacţiunea prin care, încălcându-se normele de drept obiectiv, sunt cauzate prejudicii dreptului subiectiv sau interesului legitim ce aparţine unei persoane. În practica judiciară, răspunderea CNAIR S.A. se analizează de obicei din perspectiva neîndeplinirii unei obligații instituite de lege în sarcina sa.

Așa cum am văzut, una dintre principalele obligații ale CNAIR S.A. constă în întreţinerea, repararea, administrarea şi exploatarea drumurilor, în scopul desfăşurării traficului rutier în condiţii de siguranţă a circulaţiei. Totodată, conform art. 5 din O.U.G nr. 84/2003 Companiei îi revine și obligația de a asigura condiţii de siguranţă a circulaţiei pe autostrăzi şi drumuri naţionale deschise circulaţiei publice.

Mai mult, potrivit dispozițiilor art. 40 alin. (1) din O.G. nr. 43/1997 drumurile trebuie să fie semnalizate şi menţinute în stare tehnică corespunzătoare desfăşurării traficului în condiţii de siguranţă de către administratorul drumului, iar conform prevederilor art. 5 alin. (1) din O.U.G. nr. 195/2002 administratorul drumului public, antreprenorul sau executantul lucrărilor, conform competenţelor ce îi revin, cu avizul poliţiei rutiere, este obligat să instaleze indicatoare ori alte dispozitive speciale, să aplice marcaje pe drumurile publice, conform standardelor în vigoare, şi să le menţină în stare corespunzătoare.

În practica judiciară, de obicei când instanța analizează răspunderea CNAIR S.A., reține încălcarea obligațiilor menționate anterior, constatând totodată că există o faptă ilicită evidentă săvârșită de această persoană juridică. Cu titlu de exemplu, arătăm următoarele fragmente din hotărârile judecătorești pronunțate în această materie:

„Concret, tribunalul reţine existența faptei ilicite în sarcina pârâtei prin omisiune prin neinstalarea de indicatoare rutiere care să semnalizeze riscul ca animalele sălbatice să traverseze autostrada A2, în jurul km 56, direcția Constanța-București, unde autovehiculul condus de intimatul reclamant a fost lovit de o vulpe ce a pătruns pe carosabil, coroborat cu lipsa gardurilor despărțitoare dintre autostradă și terenul limitrof menit să împiedice pătrunderea animalelor.” (Decizia civilă nr. 1053/2024 din 27.03.2024 pronunțată de Tribunalul București)

„Neîndeplinirea obligaţiei de a asigura corespunzător utilizarea în condiţii de siguranţă pentru circulaţie a carosabilului, obligaţie ce revine administratorului drumului, acesta fiind chemat să sesizeze şi eventualele disfuncţionalităţi ale drumului, reprezintă tocmai fapta ilicită ce a cauzat persoaneiasigurate la intimata-reclamantă, prejudiciul dovedit.” (Decizia civilă nr. 3617/2019 din 04.10.2019 pronunțată de Tribunalul Ilfov)

Cea de a doua condiție, respectiv existența prejudiciul, se analizează, de regulă prin prisma avariilor produse autovehiculului, precum și a cheltuielilor necesare pentru repararea acestor daune. Astfel, în cazul în care sunt îndeplinite toate condițiile ale răspunderii civile delictuale, persoana al cărei autoturism a fost avariat în cadrul unui eveniment rutier produs din cauza întreținerii necorespunzătoare a drumurilor publice, poate solicita de la CNAIR S.A. plata contravalorii acestor reparații. Astfel, într-o cauză de exemplu instanța a obligat Compania la plata sumei de 25.428,28 lei, reținând că:

„Prejudiciul constă în avariile produse la autoturismul VOLKSWAGEN PASSAT cu nr. de înmatriculare #########, prejudiciu în cuantum de 25.428,48 lei, astfel cum rezultă din devizul în sistem specializat AUDATEX din care rezultă că valoarea estimată a reparaţiilor (piese, materiale, manoperă) este în sumă de 25.428,48 lei. ”

În măsura în care accidentul rutier produs din cauza neîntreținerii drumurilor publice s-a soldat cu vătămarea corporală a unei persoane, aceasta poate solicita și contravaloarea cheltuielilor efectuate în scopul revendicării, așa cum dispun și instanțele din România: „Prejudiciul cauzat constă în cheltuirea unor sume de bani pentru procurarea medicamentelor, pentru efectuarea unor tratamente medicale şi achiziționarea combustibilului în vederea efectuării unor deplasări în legătură directă cu situaţia medicală a persoanei vătămate. Aceste cheltuieli se ridică la suma de 2.285,74 lei după cum rezultă din înscrisurile depuse de persoana vătămată în faţa primei instanţe.” (Decizia penală nr. 52/2022 din 31.01.2022 pronunțată de Curtea de Apel Oradea)

Pe lângă daunele materiale, însă, pot fi solicitate și daune morale, ale căror cuantum poate fi chiar foarte ridicată. De exemplu, pein decizia nr. 1827 din 11 iunie 2014 pronunţată în recurs de ICCJ, instanța a admis recursul reclamantei și a menținut sentinţa instanţei de fond prin care Compania a fost obligată la plata unor despăgubiri de 1 milion de euro pentru repararea prejudiciului moral suferit de reclamanta. În alte cauze, au fost acordate daune morale în cuantum de 40.000-80.000 euro, suma concretă depinzând în principal de gravitatea prejudiciului suferit, precum și de celelalte circumstanței cauzei. În orice caz, în măsura în care se dovedește existența unui prejudiciu suferit, CNAIR S.A. poate fi obligată la repararea acestuia.

Cu privire la vinovăția Companiei, în practică de obicei se reține culpa acesteia în producerea evenimentelor rutiere. Astfel, neîndeplinire obligațiilor stabilite prin actele normative, constituie fundamentul angajării răspunderii civile delictuale, deoarece elementul subiectiv al vinovăției se deducere din elementele obiective. Spre exemplu, în practică s-a reținut că „vinovăţia apelantei-pârâte este întrunită sub forma neglijenţei în ce priveşte îndeplinirea obligaţiilor ce îi revin conform OUG nr. 195/2002. ” (Decizia civilă nr. 3617/2019 din 04.10.2019 pronunțată de Tribunalul Ilfov)

Raportat la condiția existenței unui raport de cauzalitate între fapta ilicită și prejudiciul suferit, acesta se deduce, de regulă, din materialul probator, precum și din elementele faptice ale cauzei. Astfel, instanțele pronunță în mod constant hotărâri prin care angajează răspunderea CNAIR S.A., considerând că avariile produse mașinilor din cauza stării necorespunzătoare ale drumurilor este consecința evidentă a inacțiunii Companiei.

În consecință, în măsura în care în cauza concretă sunt îndeplinite toate condițiile analizate, răspunderea civilă delictuală a CNAIR S.A. poate și trebuie să fie angajată. Neîndeplinirea obligației de întreținere, în sens larg, a drumurilor publice, constituie o neglijență vădită care nu poate să rămâne nesancționată, iar prejudiciile cauzate proprietarului autoturismului avariat din cauza nesemnalizării/neîntreținerii drumurilor se impune a fi reparată de cel care este răspunzător de producerea acestuia, respectiv de CNAIR S.A.

sursa: https://legalbadger.org

   

Citește și:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *