Vinovăția CEO
Tragedia care a avut loc, la jumătatea lunii ianuarie a acestui an, la Cariera Jilț Sud, când trei angajați ai CEO au decedat, iar alți zece au fost răniți, după ce mașina care-i transporta s-a răsturnat pe un drum industrial din interiorul exploatării de lignit, scoate în evidență metehnele unui sistem defect, handicapat, care funcționează gripat, în virtutea inerției, condus de personaje care nu au habar de principii economice, ci se ghidează conform zicalei din popor ”merge și așa!”, dar mai ales pericolele la care sunt expuși oamenii care muncesc în carierele de lignit ale companiei energetice.
După cinci luni de la cumplitul accident, Inspecția Muncii a făcut un prim pas pentru stabilirea împrejurărilor și a cauzelor care au determinat producerea accidentului în care și-au pierdut viața trei oameni.
Pe scurt: pe data de 17 ianuarie 2023, în jurul orelor 13,15, în cariera Jilț Sud, un autovehicul care transporta spre sediul sectorului 15 muncitori, la finalizarea unor lucrări de mentenanță la un excavator, s-a lovit de un cap de pod care traversa o bandă transportoare, și s-a răsturnat.
Din declarațiile angajaților din carieră, rezultă că așa zisa ”tanchetă” a prins viteză pe o pantă pe drumul tehnologic din apropierea excavatorului 05, iar la baza pantei s-a lovit frontal de un cap de pod, a părăsit drumul și s-a răsturnat pe partea dreaptă. În mașină, alături de muncitori erau transportate patru tuburi de oxigen, o presă, cabluri și scule. Șoferul a spus că mașina a prins viteză, a încercat să schimbe o altă viteză, dar mașina nu a intrat și nu a mai putut-o controla. Acesta a declarat că a evitat să treacă peste pod, deoarece era o zonă mai adâncă și a virat dreapta spre un mal de pământ, însă mașina a acroșat capul de pod și s-a răsturnat.
La data producerii accidentului drumurile din interiorul carierei aveau un strat semnificativ de noroi, ceea ce le făcea greu practicabile, iar deplasarea nu se putea face decât cu mașini 6×6. Starea drumurilor era în atribuția inginerului șef minier de la acea data și concluzia a fost că nu fusese băgată piatră suficientă pentru amenajarea acestora. De altfel, deși compania prevăzuse, în programul general de exploatare 2022 – 2023, construirea unor drumuri tehnologice, fără să fie precizată însă modalitatea de întreținere a acestora, acel program a fost trimis la Jilț Sud pe 25 ianuarie, adică după o săptămână de la producerea accidentului..
Mai mult, producătorul energetic nu a verificat, prin intermediul angajaților cu atribuții în acest sens, adică inspectorii sociali, nici starea drumurilor de acces în cariera Jilț Sud, nici modul în care sunt transportați minerii și nici starea tehnică a autovehiculelor de transport închiriate de la firmele prestatoare.
CEO se face vinovată pentru starea necorespunzătoare a drumului industrial din carieră și nu au fost întreținute canalele pentru colectarea apelor pluviale.
Inspectorii de muncă au dispus 18 măsuri de natură tehnică și organizatorică pentru remedierea rapidă a neconformităților și a aplicat opt sancțiuni contravenționale în cuantum total de 48.000 de lei.
Culpabilitatea firmei care deține ”tancheta morții”
În ceea ce privește firma SC Uzina Rominex SRL, comisia care a cercetat evenimentul, formată din inspectori de muncă, a stabilit că societatea a pus la dispoziția CEO autoutilitara de transport marfă GJ38SCS cu deficiențe tehnice, neomologată și neautorizată pentru transportul de persoane.
La data producerii accidentului contractul de închiriere dintre CEO și Uzina Rominex SRL era expirat de la 31 decembrie 2022. Cu două zile mai devreme, pe 28 decembrie, CEO a derulat o negociere fără înștiințare prealabilă, însă nu a fost încheiat contract din cauză că, la acel moment, Directoratul companiei era compus doar din două persoane, Daniel Burlan și Marius Negru, iar în acest context era lipsă de cvorum.Cu toate acestea, în luna ianuarie 2023, firma a continuat să presteze servicii de transport marfă cu șofer la Jilț Sud, cu acordul conducerii UMC Jilț, adică al fostului șef Doru Dancău.
În urma expertizei tehnice a tanchetei, la două luni de la producerea accidentului, s-a constatat că aceasta avea, printre altele, un coeficient de frânare mai mic de 43%, joc în sistemul de direcție, mișcare excesivă între fuzetă și puntea rigidă, conducte sau conexiuni frână neetanșe, anvelopele pe roțile din spate prezentau o uzură de 100% care le făceau impracticabile pentru deplasarea autoutilitarei în trafic, etc. Mai mult, tancheta nu era licențiată de Autoritatea Rutieră Română pentru transportul tuburilor cu oxigen și acetilenă, iar firma Uzina Rominex SRL nu a putut face dovada că mașina a fost verificată și întreținută, din punct de vedere tehnic, în unități specializate și autorizate RAR.
Firma a primit trei amenzi contravenționale din partea comisiei de cercetare, care totalizează 14.500 de lei, iar constatările inspectorilor de muncă au ajuns pe masa procurorilor de la Parchetul de pe lângă Judecătoria Motru, unitate de parchet care efectuează cercetările sub aspect penal, în acest caz.