Tichetele pot fi oferite angajaţilor ca beneficiu extrasalarial, însă angajatorii vor trebui să încheie o convenţie cu agenţia de ocupare a forţei de muncă din zona lor, iar în baza acestui document vor putea achiziţiona un număr de tichete casnice în format electronic sau pe suport de hârtie, au scris reprezentanţii Ministerului Muncii, pe pagina de Facebook a instituţiei.
„Angajatorii care oferă tichete de activităţi casnice beneficiază şi de avantaje fiscale. Dacă un angajator acordă cel puţin 600 de tichete unui salariat într-un an, va primi în anul următor 50 de tichete gratuite, care pot fi distribuite ca primă sau bonus altor angajaţi. Implementarea sistemului de tichete de activităţi casnice are potenţialul de a stimula participarea persoanelor în cadrul unui raport juridic flexibil care le conferă şi calitatea de asiguraţi în sistemul public de pensii şi în sistemul asigurărilor de sănătate. Totodată, se asigură posibilitatea utilizării acestui sistem inclusiv în zonele rurale cu oportunităţi limitate de angajare sau cu mobilitate geografică scăzută a forţei de muncă. De asemenea, acest mecanism poate contribui la creşterea ratei de activare a populaţiei în vârstă de muncă pe piaţa muncii şi la diminuarea ratei sărăciei, prin completarea veniturilor beneficiarilor de venit minim de inserţie cu veniturile ocazionale obţinute din prestarea de activităţi casnice. Un alt lucru important este faptul că şomerii înregistraţi la ANOFM pot beneficia în continuare de drepturile şi măsurile prevăzute de Legea nr. 76/2002 chiar dacă devin prestatori casnici”, a explicat ministrul Muncii, Simona Bucura-Oprescu.
Valoarea nominală a unui tichet este de 15 lei.
Potrivit sursei citate, angajatorii care doresc să beneficieze de acest sistem trebuie să respecte câteva reguli, precum: să facă plata contravalorii acestora către agenţie, să completeze datele personale ale salariaţilor pe tichetele emise şi să distribuie tichetele exclusiv angajaţilor care au dreptul să le utilizeze.
Contractul dintre angajatori şi agenţiile de ocupare se gestionează electronic prin platforma tichete.anofm.ro, unde angajatorii pot urmări statusul contractului şi pot introduce datele necesare pentru emiterea tichetelor. Pentru fiecare achiziţie lunară, angajatorii trebuie să furnizeze o listă cu angajaţii beneficiari, care la rândul lor trebuie să aibă un cont în platformă.
Menajerele sau grădinarii vor putea fi plătiți cu tichete prin care li se asigură contribuția la pensie și la asigurările de sănătate. În acest sens, Ministerul Muncii a creat o platformă pe care se pot înscrie atât beneficiarii, cât și prestatorii de servicii casnice.
Concret, platforma asigură medierea între cerere și ofertă în ceea ce privește desfășurarea activităților casnice. Beneficiarii pot posta pe platformă serviciile pentru care caută personal, iar prestatorii serviciile pe care le pot oferi. Pentru a beneficia de asigurările de pensie și de sănătate, lucrătorii casnici trebuie să schimbe lunar cel puțin 85 de tichete, adică 1.275 de lei.
Un tichet valorează 15 lei, dintre care trei lei reprezintă contribuțiile pentru asigurarea de pensie și de sănătate. Ministerul Muncii susține că nu este nevoie de un contract de muncă între părți, ci este suficientă o convenție prin care sunt stabilite tipul de activitate, numărul de ore sau volumul de muncă. Minorii care au împlinit 16 ani și vor să câștige un ban în plus se pot înscrie și ei în această platformă.
Ce activități casnice pot fi plătite cu tichete
- aranjarea și servirea mesei;
- curățarea / întreținerea piscinei;
- curățenia/igienizarea locuinței;
- călcatul rufelor;
- debarasarea și spălarea vaselor;
- hrănirea/îngrijirea animalelor de companie,
- plimbarea animalelor de companie;
- prepararea hranei;
- plantarea pomilor/arbuștilor;
- plantarea răsadurilor;
- realizarea cumpărăturilor pe bază de listă;
- recoltarea fructelor și legumelor;
- spălarea covoarelor;
- spălarea geamurilor și a tâmplăriei;
- spălarea rufelor;
- spălarea și curățarea autovehiculelor;
- strângerea resturilor vegetale din natură.