O schimbare semnificativă în domeniul educației pare să se profileze în școlile din România, întrucât inteligența artificială (IA) se pregătește să devină o componentă esențială a curriculumului academic. Potrivit unui proiect de strategie națională pentru inteligența artificială prezentat recent, elevii de liceu din întreaga țară vor avea oportunitatea de a învăța și experimenta cu tehnologiile IA, fie în cadrul disciplinelor noi, fie prin intermediul modulelor opționale.
Bogdan Ivan, Ministrul Cercetării, a dezvăluit că acest proiect de strategie deschide calea către o revoluție în sistemul de învățământ. Acest document nu se oprește doar la instruirea profesorilor în domeniul inteligenței artificiale, ci propune și integrarea acestei tehnologii în procesul de predare din clasă, indiferent de profilul școlii. Cu o focalizare specială pe învățarea bazată pe inteligență artificială și tehnologii asociate, această inițiativă are potențialul de a transforma felul în care elevii din România înțeleg și aplică noțiunile legate de IA în viața de zi cu zi, potrivit Edupedu.
SMART-Edu
Proiectul de strategie se fundamentează pe mai multe strategii elaborate anterior în domeniul tehnologiei și educației. Printre acestea se numără și SMART-Edu, strategia pentru digitalizarea educației 2021-2027, elaborată în 2020, ulterior integrată în proiectul „România Educată”. Cu aceste fundamente solide, proiectul de strategie pentru inteligența artificială are potențialul de a aduce schimbări semnificative în modul în care educația se raportează la tehnologie.
Unul dintre aspectele cheie ale acestei strategii constă în introducerea disciplinelor opționale la nivel de liceu, focalizate pe inteligența artificială. Aceasta nu va influența doar liceele cu profil real, ci și cele cu profil socio-uman. Elevii vor putea alege să studieze inteligența artificială și să înțeleagă beneficiile aduse de aceasta.