Ultima oră

Sinteza activităților IPJ Gorj în semestrul I al anului 2024. Peste ZECE MII de apeluri primite la 112

Obiectivul principal al Poliției Române și implicit al Inspectoratului de Poliție Județean Gorj îl constituie siguranța cetățeanului, prin menținerea unui climat optim de ordine și liniște publică, un mediu de afaceri sigur, o bună fluență a participanților la trafic și reducerea riscului rutier.

Astfel, în semestrul I al anului 2024, polițiștii din cadrul Inspectoratului de Poliție al Județului Gorj și-au desfășurat activitățile după cum urmează:

În perioada 1 ianuarie–30 iulie 2024, au fost primite prin Serviciul Național Unic pentru Apeluri de Urgență 112, la Centrul Operaţional – Dispecerat 112, un număr de 10.376 de apeluri (57 apeluri, în medie, zilnic), din care în 8.262 de cazuri s-a impus intervenţia de urgenţă a lucrătorilor de poliţie la faţa locului, iar diferenţa de 2.114 reprezentând apeluri false, neconfirmate sau nejustificate la care nu a fost nevoie de deplasarea polițiștilor la fața locului, dar a fost risipită resursa umană.

Din punct de vedere al resurselor umane, în medie, zilnic, acționează aproximativ 223 de polițiști, 20 de patrule mixte formate din polițiști și jandarmi și minimum 35 de lucrători pe linie rutieră.

Referitor la cele 8.262 de apeluri primite prin Serviciul Național Unic pentru Apeluri de Urgență 112, timpul de reacţie în maxim 10 minute la sesizările diverşilor apelanţi, s-a realizat în 4.776 cazuri, ceea ce reprezintă 58% din totalul apelurilor.

În perioada de referință, la nivelul județului Gorj au fost sesizate 5.347 de infracțiuni, din care 563 au fost de natură economică, 3.349 de natură judiciară și restul de 1.435 de altă natură.

De asemenea, la regimul traficului rutier, în perioada 01.01.2024-30.06.2024, au fost constatate 440 de infracțiuni și au fost înregistrate 30 de accidente grave, soldate cu decesul a 15 persoane și rănirea gravă a altor 18 persoane.

Polițiștii cu atribuție pe linie rutieră au reținut 2.348 de permise de conducere și au retras 1.087 de certificate de înmatriculare.

Totodată, au fost desfășurate 1.238 de acțiuni, după cum urmează:
-443 pe linia prevenirii și combaterii încălcării regimului legal de viteză
-110 pe linia prevenirii și combaterii abaterilor săvârșite de către pietoni
-195 pe linia prevenirii și combaterii depășirilor neregulamentare
-131 pe linia prevenirii și combaterii abaterilor săvârșite de către bicicliști
-54 pe linia prevenirii și combaterii neacordării priorității de trecere pietonilor
-305 pe linia depistarii conducatorilor auto aflati sub influenta alcoolului

În perioada analizată, au fost aplicate 23.868 de sancțiuni contravenționale, din care 22.714 la O.U.G.195/2002, republicată, privind circulația pe drumurile publice, dupa cum urmează:
-viteză – 8.459
-pietoni – 1.063
-depășire – 364
-bicicliști – 1.894
-prioritate pietoni-83
-alcool – 209

Totodată, menționăm faptul că începand cu 01.07.2024 legislația rutieră a suferit o serie de modificari legislative, ca urmare a intrarii in vigoare a O.U.G. nr. 84/2024 și O.U.G. nr. 97/2024 pentru modificarea și completarea unor acte normative în scopul creșterii siguranței rutiere.

În cuprinsul acestora, legiuitorul a reglementat faptul că toți conducătorii vehiculelor, cu excepția celor trase sau împinse cu mâna, instructorii auto atestați să efectueze instruirea practică a persoanelor pentru obținerea permisului de conducere, precum și examinatorul autorității competente în timpul desfășurării probelor practice ale examenului pentru obținerea permisului de conducere, după caz, sunt obligați să se supună testării în vederea stabilirii consumului de substanțe psihoactive ori a concentrației de alcool în aerul expirat, la solicitarea polițistului rutier.

De asemenea, a fost extins cadrul de aplicare a măsurii administrative de retragere a permisului de conducere în situațiile în care conducătorul unui autovehicul, titular de permis de conducere, refuză să respecte obligația legală de a se supune testării, în vederea stabilirii consumului de substanţe psihoactive ori a concentraţiei de alcool în aerul expirat, la solicitarea poliţistului rutier.

În urma noilor modificări legislative, conducătorii auto care refuză testarea cu aparatele din dotare, fie drugtest, fie etilotest, sunt conduși la unități medicale specializate, pentru recoltarea de probe biologice, în vederea stabilirii prezenței, existenței sau inexistenței substanțelor interzise sau alcoolului în sânge, iar, față de aceștia este luată măsura administrativă de retragere a permisului de conducere.

Retragerea permisului de conducere în cazul acestui refuz încetează, iar șoferul primește permisul înapoi, dacă rezultatul analizei probelor biologice atestă lipsa în organism a alcoolului sau a substanțelor psihoactive.

Prin O.U.G. nr. 97/2024 pentru stabilirea unor măsuri în domeniul siguranței rutiere a fost reglementat și termenul de restituire a permisului de conducere.

Astfel, instituțiile medico-legale realizează analizele toxicologice în vederea constatării prezenței sau absenței substanțelor psihoactive în organism sau a alcoolului în sânge a mostrelor biologice recoltate de la persoanele care refuză sau nu pot să se supună testării pentru stabilirea consumului de substanțe psihoactive ori a concentrației de alcool în aerul expirat sau de la persoanele testate cu un mijloc tehnic certificat care a indicat prezența în organism a unor substanțe psihoactive și comunică rezultatul acestora către structurile Poliției Române solicitante în termen de maximum 72 de ore de la momentul finalizării procedurilor de recoltare a mostrelor biologice.

Permisul de conducere retras se restituie în baza buletinului de analiză toxicologică prin care s-a stabilit absența în organism a substanțelor psihoactive sau a alcoolului în sânge, după caz, ori la împlinirea termenului de 72 de ore de la momentul finalizării procedurilor de recoltare a mostrelor biologice, dacă nu a fost comunicat un astfel de buletin.

Orice persoană testată cu un mijloc tehnic potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care nu are obligația de a se supune recoltării mostrelor biologice, poate solicita polițistului rutier să i se recolteze mostre biologice în cadrul unităților sau instituțiilor medicale competente, în vederea stabilirii îmbibației de alcool în sânge.

În concluzie, testarea reprezintă doar un indiciu în ceea ce privește posibilitatea ca acel șofer să fi consumat substanțe interzise. Tocmai de aceea sunt recoltate probe biologice, la o unitate medicală, iar rezultatul acestora reprezintă probă în ceea ce privește existența sau inexistența substanțelor interzise.

Din punct de vedere al structurilor de ordine publică, Prevenirea şi combaterea criminalităţii a constituit un obiectiv prioritar pentru Serviciul de Ordine Publică, continuându-se într-o manieră de abordare, axată pe apropierea de comunitate, pregătirea antiinfracţională a cetăţenilor şi perfecţionarea sistemului de ordine şi siguranţă publică, prin utilizarea unui sistem de management al resurselor bazat pe analiza informaţiilor şi maparea incidentelor.

În semestrul I al anului 2024, activităţile specifice executate la nivel județean de structurile de ordine publică pentru prevenirea şi combaterea tăierilor ilegale de arbori din păduri, a faptelor ilegale asociate privind circulaţia, depozitarea, prelucrarea şi comercializarea materialului lemnos, au fost cuprinse în Planul cadru de acţiune pentru prevenirea şi combaterea ilegalităţilor din domeniul forestier,,Scutul Pădurii 2018”.

În urma activităților de prevenire și combatere a tăierilor ilegale de arbori, a faptelor ilegale în domeniul silvic, au fost constatate 222 de infracțiuni la regimul silvic, au fost aplicate 165 de sancţiuni contravenţionale și a fost confiscată cantitatea de 1.348,379 mc material lemnos .

În conformitate cu prevederile art.22 indice 1 și art.31 alin. 2 din Legea nr. 217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței domestice, modificată și completată prin Legea nr. 174 din 13.07.2018, Poliției Române îi revine sarcina emiterii ordinelor de protecție provizorii și obligația de punere în executare a acestora, precum și supravegherea măsurilor stabilite atât prin ordinele de protecție provizorii, cât și prin ordinele de protecție emise de instanțele de judecată.

În semestrul I 2024, polițiștii Serviciului Ordine Publică au emis 117 ordine de protecție și 201 ordine de protecţie provizorii (90 în urban, 111 în rural).
De asemenea, în perioada de referință, au fost sesizate 726 de infracțiuni de violență în familie.

De asemenea, ca urmare a activităților specifice desfășurate de structurile de ordine publică, în perioada supusă evaluării, infracționalitatea stradală a fost ținută sub control, fiind înregistrată o scădere cu 5% a infracțiunilor, față de perioada similară a anului anterior (fiind sesizate 478 de infracțiuni stradale).

În ceea ce privește dotările logistice, prin proiectele derulate la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, la I.P.J. Gorj s-a realizat un parc auto compus din 265 de mijloace de transport, la care s-a adăugat o autospecială Ford Ranger (pentru Serviciul Criminalistic) și o motocicletă BMW destinată activităților de poliție rutieră. În perioada de referință, instituției nostre i-au fost alocate 39 de aparate etilometru, 34 etiloteste și 18 aparate drugtest, pentru îndeplinirea misiunilor și activităților specific.

Pe linie de Achiziții publice, în primul semestru al anului 2024 au fost derulate 136 de proceduri de achiziție publică pentru asigurarea bunurilor și serviciilor necesare desfășurării în condiții corespunzătoare a activității tuturor structurilor unității.

Din punct de vedere al investițiilor, în perioada ianuarie-iunie, au fost continuate lucrările necesare consolidării, reparării și modernizării imobilelor aflate în administrare. Astfel, au fost finalizate și recepționate 7 lucrări de reparații, în valoare totală de 662.532,33 de lei cu TVA, respective reparații curente și refacere in stalație electrică la sediul IPJ Gorj, sediile temporare ale Poliției Orașului Târgu Cărbunești, Poliției Orașului Novaci Postului de Poliție Văgiulești, Poliției Orașului Rovinari, sediul Poliției Orașului Bumbești Jiu, sediul Secției 8 Poliție Rurală Stoina și Postul de Poliție Runcu.

EXEMPLE SEMNIFICATIVE:

S.I.C.:

֍ La data de 1 februarie a.c., polițiștii Serviciului de Investigații Criminale, sub coordonarea unui procuror din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Târgu Jiu, au efectuat 5 percheziții domiciliare, în municipiul Târgu Jiu, într-o cauză penală privind săvârșirea infracțiunilor de proxenetism și nerespectarea regimului armelor și al munițiilor.

În urma perchezițiilor, la domiciliu unui bărbat, de 25 de ani, din municipiul Târgu Jiu și la o altă locație deținută, tot în localitate, de același bărbat, au fost decoperite și ridicate o armă letală de vânătoare cu țevi lungi și lise, juxtapuse, calibru 12 mm, două arme letale cu tevi scurte, tip pistolet, calibru 6,35 mm, fără serii de identificare, 8 cartușe de vânătoare cu alice, calibru 12 mm având capsa nepercutată și 17 cartușe cu glonț calibru 6,35 mm cu capsa nepercutată.

Totodată, în cadrul cercetărilor, a fost identificată și condusă la sediul Inspectoratului de Poliție Județean Gorj o tânără, de 27 de ani, care ar fi fost determinată de bărbat să practice prostituția, în vederea obținerii de foloase materiale.

Cel în cauză a fost reținut de polițiști, pentru 24 de ore și introdus în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă al Inspectoratului de Poliție Județean Gorj, fiind prezentat unității de parchet, cu propuneri procedurale.

֍ La data de 25 ianuarie a.c., polițiștii Serviciului de Investigații Criminale – Inspectoratul de Poliție Județean Gorj au depistat, în urma schimbului de informații dintre Biroul Sirene Portugalia și Biroul Sirene România, un bărbat, de 55 de ani, cetățean portughez, urmărit internațional de autoritățile judiciare din Portugalia pentru înșelăciune și falsificare de acte oficiale și uz de acte oficiale falsificate.

Astfel, la data de 12 ianuarie a.c., autoritățile judiciare din Portugalia au emis un mandat european de arestare, pe numele bărbatului de 55 de ani.

În urma schimbului de informații dintre Biroul Sirene Portugalia și Biroul Sirene România, polițiștii l-au identificat pe bărbat pe raza municipiului Târgu Jiu.

Ulterior, persoana în cauză a fost prezentată unui procuror din cadrul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Craiova, care a dispus măsura preventivă a reținerii, pentru 24 de ore și introducerea acestuia în Centrul de Reţinere și Arestare Preventivă al IPJ Gorj.

De asemenea, Biroul Sirene România a solicitat Biroului Sirene omolog din Portugalia, traducerea mandatului european de arestare și transmiterea acestuia către Parchetul de pe Lângă Curtea de Apel Craiova.

S.I.C.E.:

֍ La data de 13 iunie a.c., polițiștii Serviciului de Combatere a Criminalității Economice Gorj, sub coordonarea unui procuror din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Târgu Jiu, au pus în executare 12 mandate de percheziție domiciliară, în municipiul București și județele Ilfov, Constanța, Dolj și Gorj, în cadrul unui dosar penal, în care se efectuează cercetări sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de contrabandă și punerea în circulație fără drept a produselor purtătoare de marcă.

Din cercetări s-a reținut faptul că, în anul 2024, persoane fizice ar fi comercializat, în mediul online, produse de îmbrăcăminte purtătoare de marcă, de proveniență Turcia, care nu ar fi fost supuse regimului vamal.

În urma celor 12 percheziții efectuate de polițiștii de investigare a criminalității economice din cadrul IPJ Gorj, sub coordonarea unui procuror din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Târgu Jiu, au fost reținuți pentru 24 de ore și introduși în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă, o femeie de 34 de ani, din municipiul București bănuită de săvârșirea infracțiunilor de punerea în circulație a unui produs purtând o marcă identică sau similară cu o marcă înregistrată pentru produse identice sau similare și contrabandă și doi bărbați de 42 și 44 de ani, din municipiul București și comuna Bragadiru, județul Ilfov, bănuiți de săvârșirea infracțiunilor de complicitate la săvârșirea infracțiunii de punerea în circulație a unui produs purtând o marcă identică sau similară cu o marcă înregistrată pentru produse identice sau similare și complicitate la săvârșirea infracțiunii de contrabandă.

Cu ocazia perchezițiilor (1 pe raza județului Gorj, 5 în municipiul București, 3 în județul Ilfov, 2 în județul Constanța și 1 în județul Dolj) la imobilele deținute și la locuințele persoanelor implicate în activitatea infracțională, s-au indisponibilizat unități de calcul și telefoane mobile, înscrisuri referitoare la achiziționarea de bunuri și comercializarea acestora, AWB-uri, precum și 9.556 de obiecte de îmbrăcăminte și încălțăminte, 375 de produse cosmetice și 492 de accesorii vestimentare, bunuri estimate la valoarea de 1.000.000 lei.

   

Citește și:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *