În România este din ce în ce mai dificil să te lupți cu birocrația atunci când ești bolnav. Erorile sistemului informatic al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate devin o problemă în plus pentru pacienți. Oamenii care vor să dovedească că sunt asigurați sunt plimbați pe drumuri săptămâni sau chiar luni pentru a obține cardul de sănătate sau adeverința în care se specifică că ești asigurat.
După ce că stau la cozi interminabile la Unitățile Spitalicești, bolnavii trebuie să rabde și la cozile de la ghișeele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate pentru a ridica documentul în care se specifică că este asigurat, în cazurile în care cardul de sănătate este furat sau pierdut. O persoană care se afla la rând la CNAS a spus că au trecut 2 ore și tot nu a rezolvat. Femeia spune că a așteptat un an pentru a-i ridica mamei sale cardul, în tot acest timp, prezentându-se periodic la Casa de Sănătate pentru a obține adeverința de asigurat, document valabil doar 2 luni.
”Sistemul nu funcționează la parametri normali, din cauza asta se formează cozile pe care le vedeți. Sunt îngreunați pașii atunci când datele sunt introduse în SIUI, o adeverință dura înainte câteva minute, acum se stă mult mai mult. Cu toate că noi am relocat angajații de la alte servicii și departamente pe relația cu publicul, nu facem față”, a declarat purtătorul de cuvânt CASMB, Alexandra Papu.
În 2023 au fost tipărite aproximativ 200.000 de carduri
Ministerul Sănătății a transmis că în anul 2023 au fost tipărite aproximativ 200.000 de carduri. Medicii care se luptă zilnic cu disfuncționalitățile sistemului informatic spun că acest număr este prea puțin. Președintele Asociației Medicilor de Ambulator spune că sunt foarte multi oameni asigurați care au împlinit majoratul și ar fi trebuit să primească cardul de sănătate. Potrivit acestuia, sunt mulți care l-au pierdut sau deteriorat, le-au fost furate cardurile, 200.000 însemnând o picătură într-un ocean.
Sistemul Informatic al Asigurărilor Sociale de Sănătate funcționează din anul 2004. Cardurile de sănătate au devenit obligatorii din anul 2015, însă minunea nu a durat mult timp, pentru că la câțiva ani distanță au apărut și primele probleme ale sistemului informatic. Reprezentanții CNAS recunosc aceste erori, însă întreaga instituție are angajat un singur om care să se ocupe de aceste probleme. Sursa: Bugetul.ro