Astăzi se împlinește un an de la ziua fatidică 17 ianuarie 2023, când trei angajați ai CEO, la secția mecanică a Carierei Jilț Sud și-au pierdut viața, iar alți zece colegi ai lor au fost răniți. Era puțin trecut de ora prânzului când o informație cu privire la un accident de muncă a ajuns în redacțiile ziarelor și televiziunilor din Gorj. Informația a fost confirmată, la scurt timp, de Poliție și ISU, însă nimeni nu avea la acel moment dimensiunea dezastrului. În drumul spre Jilț Sud, autoturismul cu care se deplasau jurnaliștii GorjOnline a fost depășit cu mare viteză de o mașină a CEO la volanul căreia se afla Daniel Burlan, președintele Directoratului companiei. Pe drum se afla deja un alt SUV al CEO, care rula cu viteză mică, în care se afla Florentin Gheorghescu, directorul Direcției Miniere. Mai multe ambulanțe și autospeciale ale SMURD și-au făcut culoar în trafic spre Mătăsari. În curtea sectorului de la Jilț Sud mocirla era până la gleznă. Echipat în salopetă și cizme din cauciuc, Burlan a plecat pe jos înspre carieră. După câțiva zeci de metri a urcat într-o ”tanchetă”. Primul zvon că trei mineri sunt deja morți a declanșat revoltă în rândul colegilor lor care veniseră să intre în schimbul 2. Oamenii au început să-și strige nemulțumirile în legătură cu condițiile de muncă, cu condițiile de transport, cu faptul că drumurile de acces în carieră sunt impracticabile din cauza noroiului și că piatra achiziționată de companie nu se regăsea nici pe drumurile din carieră și nici în depozitul de la Jilț Sud. Deja, după câteva minute, familiile celor care se aflau în mașina răsturnată veniseră în curtea de la Jilț Sud și așteptau vești ”din deal”, sperând că ai lor sunt bine. Dar veștile nu erau tocmai bune. Țipete de durere au sfâșiat mulțimea! Se făcuse brusc liniște! Trei familii primiseră vestea că pierduseră pe cineva drag! În marea de oameni se auzea doar plânsetul lor…și apoi elicopterele SMURD care veniseră să-i salveze pe cei răniți. Tanchetele îi aduceau din mocirla carierei la salvatorii îmbrăcați în roșu. Tot ce se întâmpla acolo era precum în finalul unui film dramatic! Rând pe rând au fost coborâți toți cei răniți. Trei dintre ei au fost luați cu elicopterele SMURD și transportați la spital. Se lăsase amurgul. Și liniștea. Toată agitația din cele 3-4 ore de cât a durat operațiunea de salvare s-a oprit brusc. Din deal cei trei tineri morți au fost aduși cu tanchetele și apoi puși într-o mașină de la Medicină Legală și într-una a unei firme de pompe funebre. Doar țipetele celor din familiile celor trei se auzeau, în rest, tăcere…
Chiar din acea seară…
…a început festivalul de imagine al unor oficiali care mimau compasiune și promiteau măsuri urgente și dure, anchete și decapitări. Ministrul Energiei din acea vreme, Virgil Popescu, a ajuns chiar în acea seară în Gorj și a mers direct la Jilț, pe platforma carierei la care a avut loc accidentul, unde a stat de vorbă cu salariați ai CEO și unul din șefii de sector. În jurul orelor 20,00, ministrul a venit la Tg-Jiu, unde a avut o întâlnire cu președintele Directoratului CEO de atunci, Daniel Burlan, prefectul județului Gorj de la acel moment, Cristina Cilibiu, iar în final, Virgil Popescu a anunţat o anchetă a Corpului de Control al Ministerului Energiei la compania energetică și a cerut a cerut conducerii CEO să-i demită pe directorul Sucursalei Miniere, Florentin Gheorghescu, care nici măcar nu a mai ajuns la locul accidentului în acea zi, pe șeful UMC Jilț, Doru Dancău și pe șeful Carierei Jilț Sud.
A doua zi, premierul de la acea data, Nicolae Ciucă, cerea măsuri drastice împotriva celor care se fac vinovaţi de producerea accidentului, cât şi măsuri concrete pentru ceea ce înseamnă îmbunătăţirea condiţiilor de muncă în Complexul Energetic Oltenia.
În prima ședință a Guvernului, ministrul Virgil Popescu a prezentat concluziile Corpului de Control al Ministerului Energiei și a anunțat schimbarea celor doi membri ai Directoratului. ”Am dispus, de asemenea, extinderea controlului pentru toate achizițiile de la CEO în paralel cu verificarea programelor de investiții și modul de plată al furnizorilor și a termenelor de plată, pentru că drumurile, acolo unde sunt benzile staționare, ar trebui făcute profesionist, ar trebui pietruite, nu ar trebui să fie spălate de ploi”, a declarat Popescu.
După un an…
Inspecția Muncii a finalizat cercetările după aproximativ cinci luni de la producerea accidentului, iar concluzia este aceea că CEO se face vinovată pentru starea necorespunzătoare a drumului industrial din carieră, iar firma SC Uzina Rominex SRL este culpabilă pentru că a pus la dispoziția companiei energetice autoutilitara de transport marfă neomologată și neautorizată pentru transportul de persoane și cu deficiențe tehnice grave: coeficientul de frânare mai mic de 43%, iar anvelopele erau uzate complet și crăpate.
Din declarațiile angajaților din carieră, rezultă că așa zisa ”tanchetă” a prins viteză pe o pantă pe drumul tehnologic din apropierea excavatorului 05, iar la baza pantei s-a lovit frontal de un cap de pod, a părăsit drumul și s-a răsturnat pe partea dreaptă. În mașină, alături de muncitori erau transportate patru tuburi de oxigen, o presă, cabluri și scule. Șoferul a spus că mașina a prins viteză, a încercat să schimbe o altă viteză, dar mașina nu a intrat și nu a mai putut-o controla. Acesta a declarat că a evitat să treacă peste pod, deoarece era o zonă mai adâncă și a virat dreapta spre un mal de pământ, însă mașina a acroșat capul de pod și s-a răsturnat.
”La data producerii accidentului drumurile din interiorul carierei aveau un strat semnificativ de noroi, ceea ce le făcea greu practicabile, iar deplasarea nu se putea face decât cu mașini 6×6. Starea drumurilor era în atribuția inginerului șef minier de la acea data și concluzia a fost că nu fusese băgată piatră suficientă pentru amenajarea acestora. De altfel, deși compania prevăzuse, în programul general de exploatare 2022 – 2023, construirea unor drumuri tehnologice, fără să fie precizată însă modalitatea de întreținere a acestora, acel program a fost trimis la Jilț Sud pe 25 ianuarie, adică după o săptămână de la producerea accidentului”, se arată în raportul Inspecției Muncii.
În ceea ce privește firma SC Uzina Rominex SRL, comisia care a cercetat evenimentul, formată din inspectori de muncă, a stabilit că societatea a pus la dispoziția CEO autoutilitara de transport marfă GJ38SCS cu deficiențe tehnice, neomologată și neautorizată pentru transportul de persoane.
”La data producerii accidentului contractul de închiriere dintre CEO și Uzina Rominex SRL era expirat de la 31 decembrie 2022. Cu două zile mai devreme, pe 28 decembrie, CEO a derulat o negociere fără înștiințare prealabilă, însă nu a fost încheiat contract din cauză că, la acel moment, Directoratul companiei era compus doar din două persoane, Daniel Burlan și Marius Negru, iar în acest context era lipsă de cvorum.Cu toate acestea, în luna ianuarie 2023, firma a continuat să presteze servicii de transport marfă cu șofer la Jilț Sud, cu acordul conducerii UMC Jilț, adică al fostului șef Doru Dancău.
În urma expertizei tehnice a tanchetei, la două luni de la producerea accidentului, s-a constatat că aceasta avea, printre altele, un coeficient de frânare mai mic de 43%, joc în sistemul de direcție, mișcare excesivă între fuzetă și puntea rigidă, conducte sau conexiuni frână neetanșe, anvelopele pe roțile din spate prezentau o uzură de 100% care le făceau impracticabile pentru deplasarea autoutilitarei în trafic, etc. Mai mult, tancheta nu era licențiată de Autoritatea Rutieră Română pentru transportul tuburilor cu oxigen și acetilenă, iar firma Uzina Rominex SRL nu a putut face dovada că mașina a fost verificată și întreținută, din punct de vedere tehnic, în unități specializate și autorizate RAR”, se menționează în documentul citat.
Atât CEO cât și firma prestatoare au primit mai multe amenzi în cuantum total de 62.500 de lei, iar concluziile inspectorilor de muncă au fost trimise Parchetului de pe lângă Judecătoria Motru care anchetează accidentul de muncă de la Jilț Sud.
Din informațiile obținute de jurnaliștii GorjOnline, Parchetul de pe lângă Judecătoria Motru a dispus continuarea urmăririi penale împotriva unor persoane de la Cariera Jilț Sud care nu și-au îndeplinit atribuțiile de serviciu conform fișei postului sau le-au îndeplinit în mod defectuos.
În dosar sunt vizate infracțiuni în legătură cu serviciul și ucidere din culpă.